Atter samling på tropperne

Langt om længe kunne garderforeningerne fra hele landet samles forsvarligt til et Repræsentantskabsmøde, der i 2020 først blev udsat for siden at blive aflyst, og i år først blev neddroslet fra det store weekendshow med march og fester, for siden at være i fare for også at blive udsat. Den 29. maj lod det sig endelig gøre, og der var absolut behov herfor.
Tekst: APR-12 Andreas Dalsgaard – August 2021

Normalt afvikles et Repræsentantskabsmøde over en hel weekend, startende med kammeratskabsaften fredag aften, efterfulgt af andagt og march igennem værtsbyen lørdag formiddag. Under disse former, kommer selve mødet næsten ubelejligt, som et nødvendigt onde der skal overstås mellem march og frokost, så de fremmødte kan nå tilbage til hotellet og en hurtig omklædning, før gallafesten lørdag aften venter.

Men, nuvel. De mange sideaktiviteter tjener naturligvis et dybere formål, hvor foreningsrepræsentanterne kan tale på kryds og tværs, knytte bånd og sparre om foreningsdrift. Det aspekt af Repræsentantskabsmødet måtte i år vige af hensyn til corona-restriktioner, selvom værtsforeningen – Svendborg Garderforening – havde det store forkromede program på tegnebrættet. Og som et lokalt bestyrelsesmedlem udtrykte: ”For pokker hvor er jeg ked af, at vi ikke kan marchere igennem byen. Det havde været et flot skue”.

Artiklen fortsætter under annoncen

Næsten samme skæbne overgik Midtjydsk Garderforening, som i 2020 stod til at være værtsforening for årets Repræsentantskabsmøde. I foråret 2020, under den første store nedlukning af samfundet, stod det hurtigt klart, at det planlagte møde i juni måned ikke ville kunne gennemføres.

Et samlet præsidie besluttede derfor at udsætte mødet til afholdelse i oktober måned, hvor man skønnede at det igen ville være forsvarligt at samle organisationen til et landsmøde. Men da anden bølge ramte landet i sensommeren 2020, og samfundet igen lukkede gradvist ned, tegnede der sig et billede af en mulig aflysning.

Forskellige modeller for mødet kom i spil. Kunne det afvikles ”kun som møde”? Eller var en digital version vejen frem? Hvad hvis man afholdte mødet udendørs? Modellerne var enten upraktiske eller urealistiske, og på et ekstraordinært præsidiemøde torsdag den 1. oktober aflyste et enigt præsidie 2020-mødet, med henblik på en sammenlægning af møderne 2020 og 2021.

Som dirigent på årets møde Keld Loui Petersen udtrykte, så er der ikke nogen paragraf i DG´s ellers omfattende vedtægter, der tager højde for en pandemi. Gode råd var derfor dyre, da man skulle forholde sig til, hvordan man praktisk håndterede de uafklarede valg og orienteringer der jf. vedtægterne skulle være behandlet på Repræsentantskabsmødet i 2020.

Med mundbind, afstand og afspritning lod det sig imidlertid gøre at gennemføre det sammenlagte Repræsentantskabsmøde 2020 og 2021 den 29. maj, der i det store og hele forløb uden større diskussioner. Det primære debatskabende emne, udsprang af præsident Jens Crones mundtlige beretning, hvor præsidenten efterspurgte en ekstraordinær frivillig indbetaling fra foreningerne af hensyn til budgetbalancen for 2022.

I det store og hele forløb årets møde som vanligt, udover nødvendigheden af at godkende to regnskaber, samt valg af præsident Jens Crone, der skulle være valgt i 2020, men som i år blev valgt for en toårig periode med tilbagevirkende kraft. Jon Nielsen, regionsformand for region 5 blev valgt som 1. vicepræsident, og så kunne Repræsentantskabet byde John de Taeje velkommen, der som ny formand for region 3 indtræder i præsidiet.