Fra håb til virkelighed – Garderfiguren fra Royal Copenhagen

I to år har projektet stået på. Nu er figurerne langt om længe pakket og sendt til de over 400 købere. Denne måned fortæller JAN-74 Orla Lykke Jeppesen om projektet, der har genoplivet den ikoniske Bing & Grøndahl porcelænsfigur.

Tekst og Foto: JAN-74 Orla Lykke Jeppesen

Jeg samler på effekter med relation til Livgarden. Det være sig uniformseffekter og andet, der relaterer sig til Livgarden. Jeg har gennem årene fået samlet en del, men en ting, som jeg har været på jagt efter i mange år, og som jeg efterhånden har været ved at opgive at føje til samlingen, var Garderfiguren fra Bing og Grøndahl.

Figuren blev produceret frem til midt firserne, hvor produktionen ophørte, da B&G blev slået sammen med Royal Copenhagen.

Gennem årene har jeg indset, hvor svært det er at finde en figur til salg. Og når jeg så endelig har fundet en, har det været til meget høje priser…

Garderbladet Maj 2022 ved at klikke her