»Når du kommer ind til Livgarden, så vil du opleve, at én plus én, det giver tre«

Da Lasse Harkjær første gang mødte ved Den Kongelige Livgarde, var det ikke som grøn rekrut, men som erfaren officer, og hans tjeneste endte ikke med kun at vare 8 måneder, men i stedet 8 år. Oberst Lasse Harkjær er i dag Dronningens Ceremonimester, men jeg, Jonas Bech Nielsen, nåede ud og besøge den tidligere Chef for Den Kongelige Livgarde på hans kontor på Christiansborg, medens han stadig var chef for Dronningens Adjudantstab.

Tekst: AUG-17 Jonas Bech Nielsen – August 2021

Lasse Harkjærs kontor på Christiansborg er lyst og rummeligt, med store vinduespartier ud mod Christiansborgs Slotplads. Jeg bliver taget godt imod, og som gamle gardere er vi naturligvis på fornavn. Vinduerne er delvist åbne på denne solrige juni-dag, men bliver hurtigt lukket igen, da den ene studentervogn efter den anden festligt kommer kørende forbi.

”Lasse, nu hvor du har været så venlig at invitere mig forbi her i hjertet af Dronningens Adjudantstab, kunne du så ikke starte med at fortælle lidt om, hvad det er dit arbejde går ud på som chef her?”

”Det kan jeg sagtens. Det som måske er mest interessant for os gardere er, at jeg i virkeligheden er chef for selve sikkerheden omkring Dronningen når garderne er på vagt. Nu er der måske ikke så mange, der ved det her, men når officeren trækker sablen og kommanderer ’Paraden formeret!’ på Livgardens Kaserne, så overgår kommandoen fra Chefen for Livgarden til Chefen for Adjudantstaben. Og så er det mig, der har ansvaret for vagterne. Jeg er også ansvarlig for kontakten mellem forsvaret og kongehuset, så når der f.eks. skal være dronningeparade på Livgardens Kaserne, og Dronningens Ur skal overrækkes, så er det mig der ledsager Dronningen, og det er mig der orienterer Dronningen, inden det foregår. Her orienterer jeg om den indstilling vi har fået om den garder, der er indstillet til at få overrakt Dronningens Ur. Så Dronningen er meget velinformeret på forhånd, om både familie og tjenesteforhold for den pågældende Garder, der får uret”.

”Du har nu været tjenestegørende officer i mange år, siden du blev udnævnt første gang som 24-årig. Hvad inspirerede dig til at gå officervejen allerede i så ung en alder?

”Jeg kommer ud af et hjem, hvor min far var frihedskæmper”. Harkjær peger på væggen bag sig, hvor jeg kan se hans fars …

Garderbladet august 2021 ved at klikke her