Udsendelse til Kosovo

Med udgangen af april tager en deling soldater fra Stabskompagniet/I/LG til Kosovo for at overtage opgaven som bevogtningsdeling i den amerikansk ledet lejr, Camp Novo Selo.

Tekst: Kaptajn Thomas Reimann & APR-12 Andreas Dalsgaard

Vores hovedopgave bliver at kontrollere al ind- og udpassage til Camp Novo Sele, herunder visitation af personel og køretøjer”, fortæller kaptajn Lasse, der skal være chef for enheden, ”Dertil kommer, at vi skal screene alt personel for tegn på COVID-19 som en noget anderledes del af opgaven”.

Soldaterne fra Stabskompagniet er de eneste danske soldater i lejren blandt mange andre nationer, så som Polen, Ungarn, USA, Ukraine, Slovenien, Schweiz og Østrig. Lejren ligger ca. 30 min kørsel fra Pristina og er en veletableret lejr med gode faciliteter så som træningscentre, restauranter, frisør og gode indkvarteringsforhold.

Forud for den kommende udsendelse har soldaterne været igennem en række uddannelser, der skal friske deres viden op. Det handler blandt andet om skydeteknik, Close-Quarters-battle og førstehjælp.

Da vi også skal bidrage som Quick Reaction Force (QRF), så er det vigtigt at vi netop får genopfrisket vores evner til at …

Garderbladet april 2021 ved at klikke her