Stabstambouren får ridderkorset

Den 1. januar 2017 overrakte chefen for adjudantstaben, Lasse Harkjær Ridderkorset til Stabstambouren, Søren Rønløv. Ridderkorset blev tildelt for ekstraordinær tjeneste, men bag overrækkelsen ligger en usædvanlig historie.

Tekst: Oliver Schmidt, Juni 2017
En uventet nyhed

30 grader og strålende solskin. Søren Rønløv er på decemberferie i Ægypten. Han har fødderne dyppet i Rødehavet og slapper af. Da han ser på sin telefon, bemærker han, at der er flere ubesvarede opkald.

De er alle sammen fra den tidligere stabstambour, Jan Jerichau. Søren Undrer sig over opkaldene, for Jan plejer sjældent at ringe, og især ikke flere gange i træk. Søren sender ham en besked, hvor han spørger, hvad det handler om. Han får en ganske kort besked tilbage. Der står blot:

”Tillykke med det. Jeg er stolt af dig!”

Søren har ingen idé om, hvad det handler om og sender en besked, hvori der står:

”Tillykke med hvad?”

Herefter forklarer Jan så, at der står i Politiken, at Søren er blevet tildelt intet mindre end Ridderkorset. Søren bliver noget så fortumlet over denne besked. Hvordan kan der …

Garderbladet juli 2017 ved at klikke her