Skilderhuset

Det er næsten ligeså ikonisk for Amalienborg, som bjørneskindshuerne er for Livgarden. Vi har alle sammen stået foran det – mange af os søgt tilflugt i det under et stormvejr. Men hvor kommer det fra, og hvem fremstiller egentlig skilderhuset?

Tekst & Foto: APR-12 Andreas Dalsgaard Schultz, marts 2022

På en gråkold torsdag i januar måned fortsatte jeg forbi kasernen, og videre ned ad Gothersgade. Dagen startede nemlig ikke som vanligt på Sekretariatet, men derimod i snedkeriet på Holmen. ”Du kører bare ind igennem porten og drejer til højre. Adressen er Henrik Gerners Plads og øøh .. Anders! Hvad fan er det postnummeret er herud til? .. 1439.” Omtrent sådan lød instruktionen – så skulle jeg nok kunne finde frem.

I snedkeriet på Holmen huserer Per – af alle omkring sig kaldet Buller. Han er fra det, man nok vil betegne som den gamle garde, og en af de sidste af sin slags. Igennem det meste af sit arbejdsliv har han arbejdet som snedker for Forsvaret.

På parkeringspladsen foran MP´ernes station tager Bullers makker Anders imod, og fører an til snedkeriet. På vej ind når jeg at kaste et blik på bunken af ophugget tømmer malet i højrød. Det er en del af de 25 skilderhuse, der er kasseret. De har været malet med materialer, der ikke længere må arbejdes med.

Midt i lokalet står Buller og arbejder på et nyt skilderhus. En korpulent herre med hård hud i håndfladerne. Snart efter jeg er trådt ind ad døren, får jeg…

Garderbladet Marts 2022 ved at klikke her