Omskoling til Piranha V

Besætningerne til de nye pansrede mandskabsvogne, kaldet Pirinha V, er nu i gang med omskolingen. I december måned var soldaterne for første gang ude at skyde med køretøjerne.

Tekst: APR-12 Andreas Dalsgaard

Over to måneder har 2. mekaniserede infanterikompagni været i gang med modtagelsen af deres nye Piranha V, som afløser den gamle Piranha IIIc, som ikke længere skal anvendes i infanteriet.

Med sine 32 tons i vægt og en længde på 8,3 meter og en højde på 2,5 meter uden Stabiliseret VåbenStation (STAVS) er det et stort køretøj. Derfor har forventningerne til køretøjet også været begrænsede forud for omskolingen af besætningen.

Efter omskolingen til kørsel med Piranha V, så er humøret steget væsentligt. Kørere og vognkommandører er overrasket over køretøjets evner på landevej og i terræn.

”Vi sætter ikke Piranha V fast i terrænet, som vi gjorde det med Piranha IIIc. Vores frygt om køretøjets evner i terrænet var ubegrundede og vi ser frem til at lære at bruge dem i taktisk ramme” er nogle af de udtalelser, besætninger fortæller om. En af besætninger fortæller blandt andet om oplevelsen, hvor en Piranha V trak en …

Garderbladet februar 2021 ved at klikke her