Mindehøjtidelighed for REX-ulykke

25 år er gået siden en rekrutdeling på Rex-tur blev påkørt bagfra. Det blev markeret på Livgardes Kaserne i februar måned, hvor de gamle gardere fra delingen mindedes ulykken og de kammerater, der måtte betale den højeste pris.
Tekst: Den Kongelige Livgarde Foto: APR-12 Andreas Dalsgaard Schultz, marts 2022

Den 17. februar 1997 kl. ca. 06:20 blev en deling på 39 mand fra 3. Kompagni, 1. Livgardebataljon, fra Den Kongelige Livgarde, påkørt bagfra af en uopmærksom fører af en civil varevogn. Påkørslen skete på landevejen mellem Lynge og Kollerød i Allerød kommune. Ved påkørslen blev 20 mand kvæstet.

Delingsføreren, løjtnant Jesper Schneider, fik hurtigt tilkaldt hjælp og der blev hurtigt iværksat førstehjælp, som blev rost af det Falck-mandskab, der ankom til ulykkesstedet i ambulancer. De kvæstede blev overført til Frederikssund og Hillerød sygehuse.

Kort efter ulykken døde Poul Arnbjerg Pedersen og Mikkel Cordes af deres kvæstelser. Af de øvrige 18 tilskadekomne var en alvorligt kvæstet. Den alvorligt kvæstede pådrog sig kvæstelser i benene og blev opereret på Hillerød sygehus, hvor han senere blev meldt uden for livsfare. Resten af delingen blev tilbudt krisehjælp på Rigshospitalets Krisecenter.

Delingen var netop startet på deres REX-tur, som skulle afslutte deres basisuddannelse. De var ude på den første marchtur under øvelsen, som skulle have været på 15 km. Delingen marcherede i marchkolonne, dvs. på tre geledder, hvilket betyder, at formationen fyldte ca. 2m i bredden på vejen. Marchkolonnen bevægede sig – fra Kollerød mod Lynge – efter reglerne i højre side af vejen og den var korrekt afmærket med reflekterende veste samt lygter med rødt lys, der vendte bagud. Foran var marchkolonnen afmærket med lygter, der gav hvidt lys.

Kort efter ulykken forbød den daværende chef Livgarden, oberst Jens Greve, natlige marchkolonner på offentlige veje og ulykken fik også konsekvenser for den måde, der blev marcheret på om natten fremover.

Mindehøjtidelighed

Torsdag den 17. februar 2022 holdt Den Kongelige Livgarde en mindehøjtidelighed på Livgardens Kaserne for medlemmerne af den delingen.

Det var lykkedes at samle 17 medlemmer fra delingen til en mindehøjtidelighed, hvor oberst Mads Rahbek holdt en kort tale: “Når vi er samlet her i dag, så er det for at mindes og ære de omkomne, men det er også for at bearbejde hændelsen” fortalte Mads Rahbek og kom med en opfordring til alle de involverede gardere:

“I er en del af Livgardens historie og Livgarden vil være der for jer nu og i fremtiden. Har I selv, eller de af jeres kammerater, der ikke kunne deltage i denne mindehøjtidelighed, behov for hjælp, så kontakt os.”

Herefter lagde obersten en krans ved foden af Garderstatuen og “Danmark sidste honnør” blev spillet af en tambour. Efter kranselægningen, var Livgarden vært for en frokost og efterfølgende kaffe og ikke mindst tid til refleksion over hændelsen. Arrangementet kunne lade sig gøre med økonomisk støtte fra Den Kongelige Livgardes Fond.