Livgardes Musikkorps tjeneste under Corona-epidemien

Den 11. marts 2020 blev musikkorpset sendt hjem til hjemmearbejde på ubestemt tid, samtidig med at resten af landet også lukket ned på grund af Corona. Fra nedlukningen og frem til sommerferien deltog vi i forskellige projekter, der opstod med baggrund i krisen.

Tekst: Eric Enstrøm, Orkesterchef

Vi deltog blandt andet i en FB-hilsen der blev produceret af organisationen ”Danske Ensembler, Orkestre og Operahuse”, med deltagelse af musikere fra hovedparten af de professionelle klassiske orkestre i Danmark.

Vi producerede selv en videohilsen til Hendes Majestæt Dronningen i anledning af 80 årsdagen 16. april 2020, og ligeledes lavede vi sammen med tambourkorpset et lille indslag på DR1 i programmet ”Danmark synger for Dronningen” samme aften. Vi har underholdt med trioer og tambourer på 16 plejehjem i Livgardens to garnisonskommuner Allerød og Rudersdal, samt Frederiksberg og omegnskommunerne til København.

Vi deltog med trompetist ved flere lejligheder, blandt andet ved kranselægninger i forbindelse med mærkedage, og begravelser og andre ceremonier hvor det har været ønsket. Så selv om aktiviteterne før sommerferien var minimale, blev det da til lidt.

Efter sommerferien gennemførte vi en workshop, hvor musikkorpset var delt op i mindre grupper der hver især blev …

Garderbladet november 2020 ved at klikke her