Livgardens soldater i Ukraine

I skrivende stund har Rusland opmarcheret mere end 100.000 soldater langs den russiske grænse til Ukraine, og ifølge den amerikanske efterretningstjeneste kan en storstilet russisk invasion af Ukraine finde sted når som helst.

Tekst: AUG-17 Jonas B. Nielsen Foto: Forsvaret, februar 2022

Mens mange holder vejret i denne tilspidsede situation og afventer Ruslands næste træk, så har danske soldater, inklusive personel fra Den Kongelige Livgarde, de seneste par år været på en række udsendelser til Ukraine, for at forbedre den Ukrainske forsvarsevne overfor sin overlegne nabo.

For at forstå den nuværende situation i Ukraine, må man spole tiden tilbage til 2014. Dengang førte pro-europæiske opstande på Maidan-pladsen i Kiev til, at den daværende pro-russiske præsident måtte forlade landet, og med ét slag gik Ukraine fra at orientere sig mod Rusland i øst, til NATO og EU i vest.

Det ledte efterfølgende til en russisk overtagelse af Ukrainske militærbaser på Krim-halvøen, som efter en ikke-anerkendt folkeafstemning blev annekteret af Rusland. Denne annektering er aldrig blevet anerkendt, og blev hårdt fordømt i NATO. Samtidigt opstod der i det østlige Ukraine borgerkrigslignende tilstande, hvor pro-russiske separatister, med støtte fra Rusland, gik i kamp mod de Ukrainske regeringsstyrker.

De to største byer i Donbass-regionen, Donetsk og Luhansk, faldt hurtigt i oprørenes hænder, men de sidste 7 år har fronten stået stort set stille. I årenes løb har konflikten kostet tusindvis af menneskeliv på begge sidder, og det har endnu ikke været muligt for Ukraine at genindtage…

Garderbladet marts 2022 ved at klikke her