KFOR-holdet hjemme igen

Livgardens seneste bidrag til KFOR i Kosovo er netop afsluttet. Denne måned giver en af soldaterne sit besyv på udsendelsen, og de oplevelser og indtryk soldaterne har taget med hjem.

Tekst: Den Kongelige Livgarde – Oktober 2021

Den 26. april drog bevogtningsdelingen afsted mod Kosovo for at yde sit bidrag til én af Danmarks længstvarende missioner. Bevogtningsdelingen var opstillet af STKMP og det skulle være én af vores første missioner som samlet enhed. Dette var en kærkommen bonus ovenpå et år med COVID-19, hvor kompagniet var spredt ud på opgaver til støtte for samfundet, såsom grænsebevogtning og operationen mink.

Bevogtningsdelingens primære opgave i Camp Novo Selo er den praktiske del af ansvaret for sikkerheden i og omkring lejrens perimeter, hvilket bl.a. indbefatter adgangskontroltjeneste i hovedvagten, patruljering og et Quick Reaction Force beredskab. Det var derfor også med en vis portion god erfaring i hvordan man håndterer og læser mennesker under denne type opgave, at delingen kunne tage på mission.

Det var derfor også med vis forventning til os selv, og respekt for det arbejde som danske soldater hidtil har leveret, at vi greb opgaven an. Den danske indsats i Kosovo er både velanset og påskønnet, og eftermælet kan mærkes.

Vi blev ad flere omgange bekræftet i det gode ry, som danske soldater har – både af vores allierede såvel som af lokalbefolkningen.  I forbindelse med vores daglige opgave i vagten eller under vores opgaver i Mitrovica fik vi ofte venlige henvendelser fra …

Denne artikel er kun for medlemmer af De Danske Garderforeninger
Er du allerede medlem, kan du læse hele artiklen i
Garderbladet oktober 2021 ved at klikke her