Interneret på Fredensborg

I det meste af juni måned var Vagtkompagniet i bogstaveligste forstand lagt ned af Corona. Adskillige lå syge, og endnu flere i karantæne. Her fortæller Garder Anton fra Fredensborg-detachementet om oplevelserne under disse intensive dage.

Tekst: Garder Anton Hasfeldt-Hansen, august 2021

Det har været et par hårde dage for os gardere på detachement ved Fredensborg Slot de sidste par dage (af juni, red). Vagtkompagniet har desværre været hårdt ramt af corona-smitte. Første og andet vagthold har derfor gået “kineservagt”, hvilket betyder, at man er tiltrædende hver anden dag. Man er altså på vagt i 24 timer, og har derefter mindre end 24 timer fri, før man står til vagtskiftet igen. I mellemtiden skal der nås rigtig meget. Der skal pudses og presses, soves (nødvendigt og velfortjent), og derefter soigneres og rengøres inden stueeftersyn og indøvelse, før det hele går løs igen.

Det har været solskin, skyfri himmel og omkring 23-25 grader hele ugen, og det er sindssygt varmt i den blå uniform, men med garnisonshue på post (og solbriller) så har det været til at holde ud.

Vi var interneret på området for ikke at trække mere corona-smitte ind på Detachementet, men fritid har vi alligevel ikke haft meget af. Vi har dog formået at hygge os. Vi har fået lov til at grille og drikke et par kolde øl om aftenen på aftrædende dag. Nogle af os har også været ude og få en is ved det lokale ishus, og badet i Esrum sø for at køle lidt af.

Aftrædende vagtkommandør, PL Thomas, tilbød efter vagten d. 7. juni mit vagthold et besøg ved 1. Kompagni / 1. Bataljon / Den Kongelige Livgarde på Garderkasernen. Det var sjovt at være tilbage i Høvelte og tænke tilbage på rekruttiden. Ikke mindst at se Frederik d. 3’s plads igen, og lidt sjovt som …

Denne artikel er kun for medlemmer af De Danske Garderforeninger
Er du allerede medlem, kan du læse hele artiklen i
Garderbladet august 2021 ved at klikke her