Genindsat i tjeneste

Imens Forsvaret er ved at udfase Dysekanon M/84, er en ny og forbedret udgave af panserværnsvåbnet M72 under indfasning på den jyske hede. Der er tale om en markant forbedring – både i forhold til betjening såvel som agilitet.

Tekst: APR-12 Andreas Dalsgaard

Den gamle Dysekanon M/85 er velkendt af mange gamle gardere som et tungt og klodset panserværnsvåben, der på ryggen af soldaten ofte kunne hænge fast i lavt hængende grene, eller støde mod rammen, når man desperat forsøgte at passere igennem et vindue under bykamp. I løbet af 2021 er det helt slut med M/85´eren, mens et nyt og moderne panserværnsvåben er under indfasning.

Det nye panserværnsvåben, med det mundrette navn M72 ECLAW (Enhanced Capability Light Antitank Weapon), er indkøbt af forsvarets materieltjeneste i 2018 hos det norske firma Nammo, og minder i høj grad om en tidligere version af våbnet (M72 PNÆV), som i 25 år har været på tvungen pension.

Den oprindelige M72 er amerikansk produceret, og blev introduceret til det amerikanske infanteri i 1963 som det 72´ende system inden for amerikanske raketaffyringssystemer. I Danmark indførtes våbnet i 1972, hvilket altså i dansk sammenhæng …

Garderbladet marts 2021 ved at klikke her