Garder i fokus: Garder Viktor

Hver måned sætter Garderbladet fokus på en udvalgt garder ved Livgarden, og lader garderen, med egne ord, fortælle om sine oplevelser som rekrut eller garder ved vores gamle regiment. I denne måned har vi talt med Garder Viktor, garder på hold AUG-20.

Tekst: APR-12 Andreas Dalsgaard

I løbet af 2.g tog jeg på session, og havde egentlig ikke tænkt mig, at jeg skulle søge ind. Men da jeg så hørte lidt om mulighederne, og fik at vide, at hvis jeg ville i Livgarden lige efter gymnasiet, så var der kun 10 pladser tilbage, så tænkte jeg – ”okay, hvis det skal være, så skal det være nu.” Og så mødte jeg egentlig bare op den 3. august 2020. Jeg har en kammerat der har været i Livgarden, og som havde fortalt – meget kort – om hvordan det var, og hvad man lavede. Men jeg prøvede på ikke at spørge for meget ind til det, så jeg fik lov til at opleve Livgarden, uden at kende til det hele på forhånd. Jeg har ikke selv haft familie, der har været i Livgarden, så jeg kom helt uvis om, hvad der skulle ske. Ingen havde fortalt mig noget.

Jeg ved faktisk ikke hvor inspirationen til at blive soldat i Livgarden kommer fra. Mange jeg har talt med, har i løbet af årene set Livgarden gå igennem byen, og set vagtskiftet på Amalienborg. Jeg havde aldrig set et vagtskifte før mit eget. Så det var virkelig en meget spontan idé jeg fik, som så er ført til – nu snart – otte rigtig gode måneder. Og det kunne ligeså godt være gået rigtig galt, men det har været vildt fedt, og vi har lært vanvittigt meget. Nu står jeg her og skal snart videre, men jeg ved bare, at de kammerater man har …

Garderbladet maj 2021 ved at klikke her