Garder i fokus: Garder Lutz

Hver måned sætter Garderbladet fokus på en udvalgt garder ved Livgarden, og lader garderen, med egne ord, fortælle om sine oplevelser som rekrut eller garder ved vores gamle regiment. I denne måned har vi talt med Garder Lutz, garder på hold APR-21.

Tekst: APR-12 Andreas Dalsgaard, august 2021

Da jeg blev færdig med skolen – i Australien bliver man færdig med skolen, når man er 17 år gammel – skulle jeg have et sabbatår. Så jeg rejste til Danmark, hvor jeg bl.a. har arbejdet som opvasker og været på højskole i et halvt år. Og så var det egentlig meningen at jeg skulle hjem igen til Australien. Men så kom corona, og jeg blev fanget i Danmark. Jeg forsøgte at komme hjem syv gange, men da jeg har dansk statsborgerskab – og selvom jeg bor i Australien – ville de ikke have mig tilbage til Australien. Så jeg tænkte, at jeg måtte finde på noget at lave, og valgte så at tage en værnepligt i Livgarden.

Jeg kendte egentlig ikke særlig meget til Livgarden. Min mor er dansker, men hun er ikke særlig dansk. Hun flyttede til Australien, da hun var 10 år gammel, så jeg har ikke rigtig lært så meget om Danmark. Da jeg kom hertil som 17-årig, var det jo meningen, at jeg skulle lære om Danmark. Jeg kendte meget bedre til de engelske gardere, og det var måske også lidt …

Garderbladet september 2021 ved at klikke her