Garder i fokus: Garder Isabella

Hver måned sætter Garderbladet fokus på en udvalgt garder ved Livgarden, og lader garderen, med egne ord, fortælle om sine oplevelser som rekrut eller garder ved vores gamle regiment. I denne måned har vi talt med Garder Isabella, garder på hold AUG-20.

Tekst: AUG-17 Jonas B. Nielsen

Inden jeg startede i Livgarden, arbejdede jeg i en guldsmed i fem år. Jeg kommer helt fra Løgstør i Nordjylland, og færdiggjorde gymnasiet på HHX i Fjerritslev – det er derfor en lang tur for mig, når jeg skal fra kasernen og hjem. Jeg var sådan set aldrig i tvivl om, at jeg gerne ville aftjene min værneret i forsvaret. Der er en lang tradition i min familie med at gøre tjeneste i militæret, og der er også mange af mine familiemedlemmer, som er gamle gardere selv.

Selvom jeg som kvinde også har, hvad man måske kan kalde en mere feminin side, så havde jeg samtidig en del af mig, der faktisk virkelig havde lyst til at komme ud i noget mudder og få neglene beskidte. Jeg havde også hørt at Livgarden opfordrede kvinder til at søge, og at det samtidigt skulle være den hårdeste værnepligt af dem alle – Så der var dér valget faldt.

Min bror var faktisk i Livgarden lige nøjagtigt et år inden det var min tur, og derfor havde jeg også en unik indsigt i, hvordan Livgarden var, allerede inden jeg startede. Min bror var på 1. vagthold og var af rimelig solid bygning, så der var også lidt forbavselse fra nogle i familien over, om jeg, som jo ellers bare passede mit arbejde i en guldsmed, nu også kunne blive garder. Men det lod jeg mig nu ikke påvirke af.

Da jeg startede i Høvelte tilbage i August oplevede jeg heldigvis ikke det samme ”rekrutchok” som man nogle gange taler om. Selv om der i starten selvfølgelig var en masse ting man …

Garderbladet marts 2021 ved at klikke her