Feltgarderen er tilbage i friske klæder

På den kubisk-formede granitblok står han. Garderen som feltsoldat. Der har han stået siden 1978, hvor han blev indviet i Sandholmlejren. Da Livgarden flyttede i til Høvelte i 1985 flyttede han med. I dag står han foran indgangen til officersmessen – overfor mindestøtten. Nærmest som om, at han vogter over mindet af de faldne og sårede.

Tekst: APR-12 Andreas Dalsgaard Schultz

Alle gamle gardere kender Feltgarderen. Den bronzestøbte garder iført kampuniform med Garandgeværet i et fast greb. Statuen der trods de tomme øjne alligevel synes at fremstå med et fokuseret blik. En vilje til at ville frem.

Men beder man en garder om at tænke på Livgardens monumenter, vil de flestes tanker nok først kredse om Garderstatuen i blå uniform. Den der står foran Midterpavillonen på Livgardens Kaserne i Gothersgade. Det er nok ikke helt forkert at påstå, at Feltgarderen for de fleste er Garderstatuens lillebror.

På den måde er de to statuer også et godt billede på, hvad de fleste danskere forbinder med Livgarden. Alle kender de blå uniformer, bjørneskindshuerne og hornorkestrets marchmusik. Mange bliver overraskede, når man fortæller, at regimentet har en mindst ligeså stor afdeling, der i højere grad identificerer sig med feltgarderen.

Men at betegne Feltgarderen som en lillebror, er en ukorrekt beskrivelse. En mere passende beskrivelse til Feltgarderen, ville nok være det introverte modstykke til den ekstroverte fætter.

Introvert eller ekstrovert, så er Feltgarderen nu kommet i rampelyset. Knap 45 års vind og vejr har sat sit præg på statuen, og nu har den fået en gedigen genopfriskning. I sig selv hamrende symbolsk på den…

Denne artikel er kun for medlemmer af De Danske Garderforeninger
Er du allerede medlem, kan du læse hele artiklen i
Garderbladet maj 2022 ved at klikke her