Efter 8 år lykkedes det at stifte Livgardens Fond

Den Kongelige Livgardes Fond er resultatet af en længere årrækkes bestræbelser på at samle en række legater, som hver især støttede forskellige aspekter af Livgarden. Arbejdet med at samle de mange legater startede tilbage i 2010 under daværende regimentschef, oberst Lasse Harkjær.
Tekst: APR-12 Andreas Dalsgaard

Vi skal helt tilbage til 2010, hvor Livgarden var stærkt engageret i Afghanistan krigen, og oberst Lasse Harkjær var chef for regimentet, for at spore de første antræk til at samle en række legater til én samlet fond.

I mere end 100 år har der eksisteret legater, småfonde og foreninger, med det gode formål at støtte både nuværende og gamle gardere. Men til hvert legat eller fond medhører også en række administrative omkostninger, som oberst Lasse Harkjær så en fordel i at reducere, ved at samle det hele til én administrativ enhed. Til Garderbladet fortæller Harkjær:

Alle legaterne havde hvert deres regnskab, og hver deres styring. Og når man har sådan et legat i banken, så koster det typisk 500 kr. i administrationsomkostninger. Når man så kun kan uddele 3500 kr., så er det lidt ærgerligt at bruge de første 500 på at betale banken.

Interessen for Livgarden og mulighederne for at åbne en støttefond til gardere, steg i årene omkring 2010. De i en periode månedlige meldinger om faldne eller sårede gardere i udlandet, skabte nemlig en fornyet interesse i at støtte Livgarden, og udefrakommende med sympati for regimentet begyndte at donere penge, særligt til veteranarbejdet.

Den største enkeltstående donation modtog Livgarden fra Henning Remmen, der donerede 5 millioner kroner. Henning Remmen ejede bl.a. Hotel d’Angleterre, og har skabt en formue gennem en succesrig erhvervskarriere med opbygning af en større hotelkoncern. Henning Remmen har selv i sine unge dage været indtrådt som garder i Livgardens geledder. Med udgangspunkt i Remmens store donation, stiftede man i 2010 ”Henning Remmens støttefond for Gardere”, der siden har hjulpet adskillige veteraner med uddeling af legater.

Ambitionerne om at samle alle legaterne i én fond strandede imidlertid af ukendte årsager, men under oberst Mads Rahbeks ledelse af regimentet, modtag man en henvendelse fra en gammel garder i USA, der ønsker at forblive anonym, med en lovning på en større donation. Oberst Mads Rahbek fortæller til Garderbladet:

garderen i USA er en af de væsentligste årsager til at det her nogensinde lykkedes, fordi han startede med at give os nogle økonomiske muligheder med det samme.

På den måde blev de to gamle garderes generøsitet det skub, der dels igen satte gang i processen med at få samlet de gamle legater, og i sidste ende skubbet der fik fonden stablet på benene. Således genoptog Mads Rahbek, der selv overtog ledelsen af regimentet i 2016, det arbejde oberst Lasse Harkjær havde påbegyndt i 2010.

I 2018 lykkedes det endelig at få de sidste administrative detaljer på plads, og Den Kongelige Livgardes Fond så dagens lys. Foruden at arbejde som en selvstændig fond, med egen fundats, administrerer fonden i dag alle de gamle legater samt Henning Remmes Støttefond for Gardere.