Nyheder  Ι  Historie

Regenterne vi har passet på: Christian VI

Dyk med ned i historien om de 14 regenter som Den Kongelige Livgarde har passet på igennem historien, når vi måned for måned fortæller historien om de danske regenter.

Tekst: APR-12 Andreas Dalsgaard Schultz, marts 2022

Den 30. november 1699 bliver Frederik IV´s anden søn, den senere Christian VI, født på Københavns Slot. Året før er Frederik IV´s første søn bukket under for sygdom allerede i en alder af 1 år, men Christian VI klarer dig igennem de første farlige spæde år, og vokser op på det gamle kongeslot på Slotsholmen midt i København.

De første år af Christian VI´s liv er præget af et opsving i dansk økonomi. Efter et yderst kort engagement i Store Nordiske Krig er Danmark tvunget ud af konflikten, og nyder i stedet godt af handelen, som i vid udstrækning er fortrukket fra de stridende parter i Østersøregionen.

Ligesom faderen Frederik IV´s opvækst og uddannelse, foregår Christian VI´s dannelse på tysk. Hans lærere er tyske, moderen er tysk, og Christian VI mestrer i en ung alder både tysk og dansk i skrift og tale. Modsat faderen får Christian VI til gengæld en grundig uddannelse, og udviser da også større interesse såvel som evner for den boglige lærdom end faderen.

Christian VI´s udseende beskrives ikke videre flatterende i historiebøgerne. Han beskrives som en lille, spinkel og kejtet dreng med en svag fysik og en lang krum næse. Ej heller synes den unge Christian VI´s mentale styrke at bliver beskrevet med floskler. Han beskrives som værende nervøst anlagt med en udpræget mangel på tro på egne evner, og førende en pibende stemme.

Christian VI bliver i en ung alder optaget af den kristne bevægelse pietismen, der spreder sig i Centraleuropa i slutningen af 1600-tallet, og for alvor udbredes i Skandinavien i begyndelsen af 1700-tallet. Christian VI´s syn og optagethed af…

Denne artikel er kun for medlemmer af De Danske Garderforeninger
Er du allerede medlem, kan du læse hele artiklen i
Garderbladet marts 2022 ved at klikke her