Nyheder  Ι  Historie

Dér hvor vi holder vagt: Livgardens Kaserne

Den første lørdag efter påske 1786 rykker Den Kongelige Livgarde til Fods ind den nyligt opførte kasernebygning i hjørnet mellem Øster Voldgade og Gothersgade. Men for at forstå, hvordan Den Kongelige Livgarde pludselig kan indkvarteres i én bygning, med det specifikke formål for øje, skal vi imidlertid lidt tilbage i historien.

Tekst: APR-12 Andreas Dalsgaard

I årene op til 1606 opfører Kong Christian IV et lystslot, der senere navngives Rosenborg i den nyligt anlagte Kongens Have. På dette tidspunkt ligger Rosenborg uden for Københavns gamle befæstningsvolde, der samtidig er under udvidelse med Tøjhushavnen og fra 1618 med anlæggelsen af Christianshavn.

Omkring år 1630 beslutter Kong Christian imidlertid, at udvidelserne i syd ikke er tilstrækkelige, og påbegynder endnu en stor udvidelse af befæstningen, denne gang i nord og øst. På det tidspunkt slår volden et knæk ved Nørreport, hvor den løber ned langs nuværende Gothersgade og Christian IX´s gade (den gade vagtparaden drejer af på, på vej til Amalienborg).

I forlængelse af udvidelsen af Københavns befæstning mod nord vedtages en byplan, der tager udgangspunkt i en nyanlagt Kongensgade (senere Gothersgade) som basislinje for den ny bydel, kyndigt navngivet som ”Ny København”. Ser man på et kort over Indre By, ses da også tydeligt, hvordan …

Garderbladet november 2020 ved at klikke her