Nyheder  Ι  Historie

Den sidste chef for Det Vestindiske Gendarmerikorps, kaptajn Niels Fuglede

De tre vestindiske/caribiske øer St. Thomas, St. Jan (John) og St. Croix blev i 1755 overtaget af det danske rige fra Det Vestindiske Kompagni. Som følge heraf blev forskellige statsinstitutioner etableret på De Dansk-Vestindiske Øer, herunder en dansk hærstyrke for at markere overhøjheden.

Tekst: JUL-66 Jesper Gram-Andersen, August 2017

Styrke og organisation varierede gennem årene, men med kolonialloven af 1906 afskaffede Danmark hærstyrken, der i 1907 blev afløst af  Det Vestindiske Gendarmerikorps. Under 1. Verdenskrig blev øerne i 1917 solgt til Amerikas Forenede Stater og kendes i dag som US Virgin Islands.

Det Vestindiske Gendarmerikorps

Opgaven for Det Vestindiske Gendarmerikorps var at våge over den offentlige orden og sikkerhed i Vestindien i samarbejde med det lokale politi. Korpsets øverstbefalende var guvernøren over øerne, idet den daglige ledelse blev varetaget af korpsets chef. Styrken blev normeret til én kaptajn (chef), to premierløjtnanter, fire oversergenter, fem sergenter og 110 menige. Yderligere indgik 33 heste og en bøssemager (våbenmekaniker) i organisationen.

Hovedstyrken blev garnisoneret på plantageøen St. Croix fordelt  i kystbyerne Christianssted (med fortet Christiansværn) og Frederikssted (Fort Frederik) samt det centrale Kingshill, mens et detachement på en premierløjtnant, en oversergent, en sergent og 30 menige blev stationeret på St. Thomas, der med hovedstaden Charlotte Amalie udgjorde øernes centrum for …

Garderbladet august 2017 ved at klikke her