Nyheder  Ι  Historie

De tre kroner

Blåtårn var Københavns Slots gamle kerne, og sit pragtfulde spir fik det af kong Christian 4. som noget af det første, han byggede i København. Blåtårn er borte i dag, men på det nuværende slot, og på samme sted, står et nyt tårn med Kongeporten nedenunder. Oppe i spiret ses de tre kroner.

Tekst: FEB-75 Jesper Asmussen, august 2017

Kong Frederik 2. førte krig imod kong Erik 14. af Sverige i syv år, og en af de mere officielle grunde til krigen var striden om de tre kroner. De er egentlig en gammel figur i den svenske kongeslægts våbenskjold, men det blev sidenhen vartegn for Kalmarunionen, sammenslutningen af de tre nordiske riger.

Kong Erik af Pommern førte de tre kroner i sit våben. Selv efter blodbadet i Stockholm i 1520 opgav den dansk-norske konge ikke sit gamle krav på Nordens tre kroner; men den svenske Erik 14. førte dem som Sveriges våben – og gjorde krav på retten til at være det samlede Nordens konge.

Efter den nordiske syvårskrig i 1560’erne kom der ingen løsning på »våben-problemet«, og begge konger blev ved med at føre de tre kroner, som markerer kravet om herredømmet over Danmark, Norge og Sverige. Kiven er aldrig blevet løst, og de tre kroner er stadig …

Garderbladet august 2019 ved at klikke her